top of page
Top

GEURZICHT, sense of nature
Overzicht van de tentoongestelde geurkunstwerken uit deze solotentoonstelling.

Conferentiecentrum Drakenburg van 4 april t/m 30 juni 2022

Natuurlijke geuren hebben een helende kracht en roepen beelden en herinneringen op die Claudia de Vos in haar kunstobjecten en installaties tot uitdrukking brengt. Deze geuren, afkomstig van bloemen, planten en bomen zijn daarnaast ook daadwerkelijk te ruiken in de kunstwerken zelf.

De tentoonstelling omvat geurende keramische beelden, schilderijen en zelfs wandtapijten.

Met Geurzicht opent Claudia een venster naar de wereld van natuurlijke geuren.

Voor een optimale geurervaring van de kunstwerken ruik je aan het geurpunt.  Sommige objecten hebben een balg. Knijp dan in de balg en ruik aan het geurpunt

OBJECTEN A.U.B. verder NIET AANRAKEN

De cirkels op deze pagina geven de locatie van het geurpunt aan.

Geurzicht _ Tentoonstelling _web.jpg

GETOONDE KUNSTWERKEN

Scroll voor uitgebreide informatie 

​

Alleenstaande den (2021)

Cedar trees: Atlas ceder (2017)

Cedar trees: Japanse ceder (2017)

Cedar trees: Himalaya ceder (2017)

Fougère (2020)

Gaia (2019)

Hemelboom (2022)

Leaves (2021)

Mosmeisje (2021)

Pelgrim (2021)

Pouhon (2022)

Touch of nature- 2 (2022) 

Touch of nature- 1 (2022) 

Touch of nature- 3 (2022) 

Water (2022) 

(web) Touch of nature (Kijkje in de expo).jpg
(web) Pelgrim op locatie .jpg
(web)'WATER' (in Drakenburg restaurant) .jpg
Pouhon
de bron_ web.jpg

Pouhon (2022) 

Olfactorische tapisserie

fotografische compositie op dubbele voile, geur (Senegalia catechu)

Formaat: 100 x 34 cm

 

Roesten is een natuurlijk proces waarbij oxidatie optreedt: het in contact komen met lucht veroorzaakt het roestproces. Niet alleen ijzer kan gaan roesten, ook water kan ‘roesten’. Het water van een ijzerhoudende bron is rijk aan Fe2+ ; ijzerhoudende mineralen. Door de omzetting door ijzerbacteriën naar Fe3+ heeft het water hierdoor vaak spectaculaire, rode en geelbruine kleuren. Het water uit ijzerbronnen - een ‘Pouhon’-  werd in het verleden in kuuroorden gebruikt als ‘heilzaam water’. De smaak was echter onaangenaam en werd verhuld door toevoeging van anijs, komijn of sinaasappelschilletjes.

​

Wanneer we verouderen roesten wij als mens ook. Dit proces proberen wij met alle macht te ontwijken, te remmen en zo een eeuwige jeugd na te streven. De veronderstelling van maakbaarheid en daarmee de tijd die we besteden aan al deze handelingen maakt dat we steeds verder van onze echte natuur- onze bron- komen af te staan. Door overgave aan (onze) natuur kun je deel worden van de natuur. Wie goed kijkt ontdekt vijf offergaves (of overgaven of in de vorm van Isadora Duncan) in het doek.

 

Uit de Senegalia catechu, een Acaia boom uit zuid Azië, wordt een bijzondere essentie gewonnen. Geen essentiële olie. Uit het kernhout van de boom wordt een waterige stof geëxtraheerd met geneeskrachtige eigenschappen die in een tinctuur worden verwerkt. Deze tinctuur heeft onder andere ontstekingsremmende eigenschappen en is vooral bekend in Ayurvedische geneeskunst. Traditioneel wordt het daarin ook toegepast als verjongingskuur: het zou het oxidatieproces in de vetcellen remmen.

 

Tinctuur heeft een geur. Het kan, doordat een tinctuur een oplossing in alcohol is, worden gebruikt bij het maken van geurcomposities. De tinctuur van de Acacia catechu heeft een zeer aparte geur, eentje die we niet vaak ‘zomaar’ in de natuur tegenkomen. Het heeft de geur van ijzer, roest, bloed, aarde vermengd met de geur van een poederachtig boudoir.

​

Aankoopinformatie

Cedar tree heritages
CEDAR TREE HERITAGES Call for reflection .jpg
Himalayaceder _ Claudia De Vos _ Connecting scents.jpg
Japanese cedar -Totoro tree.jpg

Call for reflection

Top of the world 

Totorotree

​

CEDAR TREE HERITAGES

Houten panelen met keramiek, bladmetaal (goud) en geurbuisjes

Afmeting per stuk 60 X 60 cm

​

Call for reflection  (Atlas ceder Cedrus atlantica)

Top of the world  (Himalaya ceder Cedrus deodara)

Totorotree  (Japanse ceder Cryptomeria japonica)

​

Cederbomen hebben over de hele wereld een soortgelijke symboliek. Ze worden vaak bij gelijksoortige rituelen gebruikt, zoals voorouderverering, trance reizen en meditatie. Een verklaring hiervoor is dat cederolie inhoudsstoffen bevat die ervoor zorgen dat we ons rustiger voelen. De geur staat bekend om zijn ‘aardende’ werking.

 

In Noord-Amerika is voor de West-Coast indianen de RED Cedar, ook wel levensboom geheten, een heilige boom die in veel van hun rituelen terug te vinden is. De Himalaya ceder wordt gebruikt door Tibetaanse monniken bij het mediteren. In Japan vinden we de ceder terug bij de vele tempelcomplexen als heilige boom. In het Midden-Oosten werd de boom voor tempelbouw gebruikt, niet alleen vanwege de kwaliteit van het hout, maar ook om de geur die het hout uitwasemt. In Europa is er vaak een associatie met  ‘boenwas’, kerkbanken en mottenballen. Dat kan kloppen; want cederolie heeft een conserverende werking en is daarnaast ook een insecticide.

 

Links van de werken bevindt zich in losse buisjes de cedergeur die specifiek bij het werk hoort.

Mediteren met kunst: kijk hier naar de VIDEO

Voor blinden en slechtzienden: luister hier naar de AUDIO met beschrijving

​

Aankoopinformatie

Fougère
Fougère | Claudia de Vos (2020).jpg

Fougère (2020)

3D wandobject

Fotografische compositie op plexiglas, porselein, ganzenveer, snaren met stemsleutels, plantenmateriaal en natuurlijk geurakkoord 

B 100 x H 68 x D 10 cm

.

Fougère, Frans voor varen, is een samengestelde geur. Het bestaat uit componenten die het gevoel en beleving van het bos weerspiegelen. De natuurlijke compositie bevat onder andere viooltje, bergamot, petitgrain en benzoë.  De eerste Fougère parfums komen uit 1882, de tijd waarin in de kunststromingen zoals het impressionisme en symbolisme tot bloei kwamen. Een geur die alleen als een ‘idee’ bestaat, echte varen destillaten bestonden nog niet, ook nu zijn deze zeldzaam.

 

Door de jaren heen zijn er diverse Fougére akkoorden ontwikkeld; allemaal met als doel het gevoel van varens in het bos weer te geven. Voor mij was dit gegeven een uitnodiging om hiervan een eigen interpretatie in geur en vorm te maken.

​

Voor blinden en slechtzienden: luister hier naar de AUDIO met beschrijving

​

Aankoopinformatie

Gaia
My forest Claudia De Vos _ (klein) .jpg

Gaia (2019)

3D wandobject

Keramiek  boomwortel, hars, hout, bladmetaal (goud), geur (den) 

Formaat: ø 65 cm D 15 cm

.

Gaia is geïnspireerd op de gevolgen van een grote storm begin 2018 waardoor een enorme hoeveelheid bomen in diverse Nederlandse bossen zijn afgebroken of omgewaaid. Het waren vooral de dennen die het moesten ontgelden. Het in het bos lopen waar een dergelijke ravage had plaatsgevonden en bij het zien van al die ontwortelde bomen, roept een gevoel van ontreddering op. Maar tegelijkertijd is er ook het ervaren van een oerkracht: Gaia. Gaia - de aarde - als zelfregulerend systeem, destructief en scheppend. Gaia vindt altijd een manier om zich te herstellen. In dit geval omdat er licht ontstaat in het bos, waardoor er ruimte is voor het ontkiemen van nieuwe bomen. Ook de geur van dennenhars die je ruikt wanneer deze vrijkomt na een dergelijke ravage, is letterlijk een verademing. Een geur die ervoor zorgt dat de ademhaling zich verdiept. Zo ervaren we rust en ruimte waardoor we ontspannen. 

​

Orde en chaos, geven en nemen. Ook de mens is natuur en hebben we te maken met dualisme. Het is goed om te bedenken dat we vaak meer nemen dan we nodig hebben. Uit de hebberigheid eigenen we ons allerhande ‘juwelen’ toe die in de natuur te vinden zijn. Hoeveel is genoeg?

​

Gaia was deel van de installatie "My forest Gaia" die o.a. te zien was tijdens de tentoonstelling 'Raw Materials'  in 2019 op kasteel Groeneveld. Kijk hier naar de meditatieve VIDEO  

​

Aankoopinformatie 

Touch of nature
Touch of nature (Beeld)_ Claudia de Vos .jpeg
Touch of Nature, paneel _ Claudia de Vos (web).jpg
Touch of nature (Tapijt) _ Claudia de Vosjpeg.jpeg

Touch of nature (2022) 

 

Touch of nature (1)

Beeld

Keramiek, bladgoud (dubbel torengoud 23,75 k), geurcompositie met vers gras,

in perspex vitrine met geïntegreerd geursysteem

Formaat: H 20 x B 20 x D 10 cm

​

Touch of nature (2)

Paneel

Houten paneel met keramiek en bladgoud (dubbel torengoud 23,75 k), geurcompositie met vers gras, geïntegreerd geursysteem

 Formaat: H 60 x B 60 cm

​

Touch of nature (3)

Olfactorisch wandtapijt

Getuft wandtapijt in zuiver scheerwol, geurcompositie met vers gras, geïntegreerd geursysteem

Formaat: H 122 x B 116 cm

​

Als kind staan we heel dicht bij de natuur. We zijn nieuwsgierig en willen alles ontdekken: we vinden niets vies of raar. We spelen in een oneindig gevoel van vertrouwen. De natuur van het kind verandert pas zodra we door onze omgeving worden geconditioneerd met een “pas op; dat is vies of fout.” Zo kan het gebeuren dat we stap voor stap steeds verder van onze speelsheid en ontdekkingskracht af komen te staan. Het wordt steeds lastiger om te voelen wie we oorspronkelijk waren. Om weer in contact te komen met dat nieuwsgierige, speelse innerlijke kind, kunnen geuren en beelden de weg naar binnen leiden.

 

Het kind dat aan het reuzenblad voelt is een reminder om goed te blijven luisteren. Niet alleen naar je eigen natuur maar ook naar je verbinding mét de natuur. Immers, zonder kunnen we niet.

De geur van vers gemaaid gras is een van de hoogst gewaardeerde geuren, het associeert met buiten spelen en vrijheid. Het is vrijwel alleen in natuurlijke staat -buiten- te ruiken of als synthetisch nagemaakt product. De geur van gras die je in deze compositie ruikt, is echter afkomstig van een plantaardige bron: Mentha arvensis, uit de familie van de (peper)munt. Door destillatie (fractioneel distilleren) is een deel van de geur geïsoleerd als CIS-3-hexanol dat de geur van vers gemaaid gras heeft. Verder ruiken we een kruidige noot; de geur van hooi uit Oostenrijkse Alpen. Dit is het gedroogde gras na een lange, zinderende zomer. Met in de compositie als topnoot bergamot dat een positieve werking op het gemoed heeft. Doordat er bij het ruiken van deze geur neurotransmitters in de hersenen aangemaakt worden, voelen we ons blijer.

 

Touch of nature” heeft drie expressies doordat het is uitgevoerd in drie verschillende materialen en met kleine geurverschillen. 

​

​

​

Aankoopinformatie

​

mosmeisje
Mosmeisje| Claudia de Vos (2021) small .jpg

Mosmeisje (2021)

Olfactorische tapisserie

fotografische compositie met reliëf op fluweel, geïntegreerd geursysteem.

Afmeting: 100 x 100 cm.

 

Mossen zorgen in mythes en verhalen voor de sfeer van een betoverd bos. Verstild spelen de mossen een rol met hun trage beweging, hun schakeringen van groen en hun tactiele aaibaarheid. Zo laat Shakespeare Titania dromen op een bed van weelderige mos tijdens die lange midzomernacht. Van dichtbij lijken mossen een miniatuurwoud. Ineens kunnen we in vogelvlucht de wereld waarnemen en vrijkomen van onze aardse zelf. De geur van deze wereld spreekt al eeuwen tot de verbeelding.

 

In dit werk zijn een aantal types mosgeur verwerkt;  waaronder eikenmos (evernia prunastri). Deze geur heeft een erotische component doordat de inhoudsstoffen hiervan lijken op dierlijk muskus. Muskus is afkomstig van een klier van het muskushert, dat als voornaamste voedsel mossen eet. De geur bevat dierlijke feromonen waardoor er een afrodiserende werking is. Mosgroei is een indicator voor luchtvervuiling; het groeit voornamelijk in gebieden waar schone lucht is. Een ongeschonden stukje paradijselijke natuur.

​

Aankoopinformatie

​

Pelgrim
Pelgrim-totaal.jpeg

Pelgrim (2021)

Installatie

Keramiek met bladgoud (14 krt), geprepareerde zaailingen, op een boomstronk met de geur van honing en hars | Canvas met bladmetaal (goud) en een houten staf.

Afmeting: B 120 x H 180 x D 40 cm

 

Pelgrim was oorspronkelijk een deel van het kunstwerk hemelboom. UIteindelijk zijn werken opgesplitst waarbij het doek ‘hemelboom’ in deze expositie een verwijzing is naar fluisterklokjes, een afscheidsritueel met geur. (Lees meer)

 

De geur in Pelgrim is op een bijzondere manier verwerkt in het object. Een zelf ontwikkelde natuurlijke scratch en snif met de geur van honing en hars is aangebracht op de bovenzijde van de stronk waarop de voeten staan. Door een hand op de stronk te leggen verwarmt dit het materiaal en komt de geur vrij. 

Honing wordt ook wel in de mythologie ‘tranen van de zon genoemd’. De geur van honing associeert met zoete belofte, vervulling en zomer. Wij zijn allemaal pelgrims, onderweg in ons leven op zoek naar eenzelfde belofte en vervulling. Pelgrim wil je uitnodigen tot een meditatief moment.

​

​

Aankoopinformatie

​

Hemelboom
Hemelboom_edited_edited.jpg

Hemelboom (2022)

Olfactorisch wandtapijt 

Fotografische compositie met reliëf op zijden voile

Afmeting: B 120 x H 180 cm.

 

Hemelboom is een een fotografische compositie op zijden voile. Hemel en aarde zijn verbonden met een rode zijden draad: ‘zo boven zo beneden’. 

 

Hemelboom was oorspronkelijk een deel van het kunstwerk pelgrim.Het doek zoals nu in deze expositie wordt getoond, is een verwijzing naar het afscheidsritueel ‘fluisterklokjes’. 

​

Er bevinden zich aan de draden herinneringskaartjes zoals gebruikt bij het afscheidsritueel. De kaartjes zijn op dat moment geïmpregneerd met een speciaal gecomponeerde geur. Geuren hebben specifieke symbolische betekenissen en roepen herinneringen op. 

Ieder afscheid heeft een eigen verhaal waarin iemands leven met geur wordt herinnerd. 

Lees hier meer over fluisterklokjes

​

Prijs en specifieke geur: op aanvraag

Aankoopinformatie

​

Water
Waterweelde _ Claudia de Vos _ 2.40 x 1.33 .jpg
Isadora Duncan

Water (2022)

Olfactorisch wandtapijt 

Fotografische compositie met reliëf op fluweel, geïntegreerd geursysteem.

Afmeting: 244 x 133 cm.

 

“Water creëert reflecties en kan de wereld op zijn kop laten zien waardoor het je perspectief kan veranderen. Onder water als metaforische toegang tot het onderbewustzijn, zoals geuren herinneringen uit het onderbewustzijn oproepen. Het olfactorische wandtapijt ‘Water’ is een ode aan deze aspecten van water.

In het wandtapijt de figuur Isadora Duncan (1877- 1927), één van de grondleggers van de moderne dans: ”... to become one with the general movement and harmony of nature".

Voor dit werk heb ik een geurcompositie gemaakt met 'waterachtige' eigenschappen; om met open ogen en neus het spoor te volgen naar je innerlijke wijsheid. Eén van de geuren die ik gebruikt heb is rode mandarijn: een geur voor het hebben van ‘sweet dreams’. 

​

​

 (werk is verkocht)

​

Leaves
Leaves _ Claudia de Vos (web).jpg

Leaves (2021)

Installatie

Fotografische compositie op fluweel met geurtoestel

Geur: compositie met paddenstoel

Afmeting doek:  B 100  x H 75 cm

Afmeting geurtoestel B 40 x H 70 x D 20 cm

​

De schoonheid van het leven kan worden ervaren in de vergankelijkheid der dingen. Het afgevallen blad dat zich transformeert tot voeding voor de aarde. Onze eigen vergankelijkheid kan misschien dragelijker worden gemaakt doordat we ons bewust worden dat niets verloren gaat, maar slechts een andere vorm aanneemt. Dat wij uitmaken van de oneindige cyclus van ontluiking, groei, afsterven en opnieuw ontluiken. Opnieuw is  Isadora Duncan de figuur op het doek die met haar beweging de cyclus van de natuur verbeeld.

 

De geur van vergankelijkheid zou kunnen lijken op de geur van een bos in de herfst.

In het geurtoestel, een handgemaakte geurtrechter van papier op een blok gekloofd sequoia hout, ruiken we geurelementen die zijn samengevoegd om het gevoel van een herfstbos te suggereren. In deze compositie heb ik onder andere de geur van mos, ceder en paddenstoelen verwerkt.

​

Aankoopinformatie

​

den
Alleenstaande den_ Claudia de Vos (web).jpg

Alleenstaande den  (2021) 

Tweezijdig Fotografische compositie met reliëf

op doek met geïntegreerd geursysteem .

Formaat: 71 B x 254 H

​

''Alleenstaande den'  is een fotografische, tweezijdige tapisserie uitgevoerd op vlak, zwaar katoen met de natuurlijke geur van de grove den. (Pinus sylvestris).

 

De geur van de grove den staat voor ‘rust en ruimte’. Dit zegt iets over het buitengevoel dat de geur oproept en de inhoudsstoffen die daar aan bijdragen. Dennengeur heeft een slijmoplossend vermogen zodat we letterlijk de neus voelen opengaan. Beeld en geur versterken elkaar; de geur verdiept de ademhaling waardoor er ruimte in het hoofd ontstaat en zorgt voor rust van de geest. Het beeld laat - in opgaand perspectief - een den zien met vrijheid en ruimte om zich heen.

 

Dit werk kan vrij in de ruimte hangen of zoals hier tegen een achterwand.

​

Aankoopinformatie

​

​

bottom of page